Jumaat, 8 Februari 2013

UDANG KAM HEONG

 Salam bahagia buat semua..

Masak Udang kam heong ini setelah terlihatnya di blog Amie's little kitchen.Betul kata Amie udang ni sangat sedap di masak secara begini.Saya tidak menggunakan cili padi takut anak tak makan sebab rasa pedas,jadi saya gantikan dengan lada kering kisar dan lada hijau/merah besar.Daun kari pula siap-siap di buang semasa menghidang.terimakasih Amie kerana sudi berkongsi resepi ini.

UDANG KAM HEONG
Resepi Asal : Ketam Kam Heong
Sumber : Selera Malaysia Chef Wan(Amie's Little Kitchen)


Bahan-bahan
  • 3 ekor ketam - saya gantikan dengan 15 ekor udang  bersihkan (tidak perlu buang kulit) dan belah belakang 
  • 5 ulas bawang putih- cincang 
  • 2 sudu besar udang kering  -  rendam dan tumbuk kasar
  • 2 sudu besar serbuk kari
  • 3 tangkai daun kari
  • 6 biji cili padi  dihiris-saya gunakan cili kering kisar
  • 2 sudu besar sos tiram
  • 1 sudu teh lada hitam - kisar
  • 1 biji lada hijau dan merah,bawang besar-saya tambah
  • garam & gula 
  • minyak

Cara membuatnya
  • Panaskan minyak di dalam kuali dan goreng terendam ketam / udang selama 5 minit atau sehingga masak. Ketepikan.
  • Panaskan 3 sudu minyak dan tumiskan bawang putih sehingga wangi.
  • Masukkan udang kering dan goreng sehingga udang masak.
  • Masukkan serbuk kari, daun kari serta cili padi dan goreng kacau selama beberapa minit. 
  • Tambah sos tiram dan lada hitam dan gaul sebati.
  • Masukkan udang dan balik-balikkan supaya disaluti dengan sos.
  • Angkat dan hidangkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan